Avagy nem minden konga amit ütni kell...! :)
Sziasztok!
Folytatva az afrikai témáinkat, ezen a héten a zene legelemibb részéről, a ritmusról volt szó. Megismerkedhettünk a djembével, bár némi késedelem miatt tömören beszélgettünk róla, de annál jobban "ütött", a szó szoros értelmében is. Hiszen vendégünk, Hegyes Péter be is mutatta hangszerén azt, amiket elmondott nekünk: a technikát, a ritmusfajtákat, a jelzéseket-hogy hogyan kommunikálnak a zenészek játék közben.
Sziasztok!
Folytatva az afrikai témáinkat, ezen a héten a zene legelemibb részéről, a ritmusról volt szó. Megismerkedhettünk a djembével, bár némi késedelem miatt tömören beszélgettünk róla, de annál jobban "ütött", a szó szoros értelmében is. Hiszen vendégünk, Hegyes Péter be is mutatta hangszerén azt, amiket elmondott nekünk: a technikát, a ritmusfajtákat, a jelzéseket-hogy hogyan kommunikálnak a zenészek játék közben.
Röviden a lényeg:
Technika: 3 alaphangot képes kiadni egy djembe, a legmélyebbet a közepére ütve, a legmagasabbat egészen a peremén tudja megszólaltatni a zenész.
Ritmusfajta: egy 4/4-es és egy 6/8-os, általános ritmussal ismerkedhettünk meg. A felvételeken, amelyeket magával hozott hallhattuk erősen a poliritmikát is- amikor több, másként behangolt djembe egyszerre, párhuzamosan különböző ritmusokat játszik.
Kommunikáció: a szólista különféle jelzésekkel tudja a kísérők tudtára adni, hogy ritmust, tempót változtat. Ezekből is hallhattunk példákat.
Megtanultuk, hogy a legegyszerűbb ritmus a kuku (egy basszus, két lapított és egy magas). Az afrikai zenében poliritmia van, Peti ezért megmutatta a kuku ellenszólamát is. MA különféle ritmusoknak különféle lezárása van. Egy nagyobb dobcsapatban vannak kísérő hangszerek is, melyek közül a legfontosabb a basszust adó hatalmas dun-dunn dobok. Számomra a legviccesebb kiegészítő az, melyet én nemes egyszerűséggel "fémpapucsnak" neveztem el- egyébként a kesen névre hallgat. (Ezt láthatjátok a képen is a djembére szerelve). A live bemutató után Mamady Keita segítségével mélyedtünk el jobban a nyugat-afrikai zenében.
Beszélgettünk a Mesével és Ritmusssal Alapítvány értékes munkásságáról. Ennek ő is tagja, tanára és programszervezője: gyerekeket megcélozva szerveznek színi fellépéseket, nemsokára egy afrikai népmesét állítanak színpadra. Óvodákba, általános iskolákba is járnak zenélni, de hogy az idősebb korosztály se maradjon ki a jóból, Peti djembetanfolyamot tart a Fiatalok Lendületben program keretén belül.
Két tekintetben is külnöleges volt a Djungel-kultúrkalandok eheti adása: egyrészt most volt először live-zenélés a stúdióban. Nagyon kíváncsiak voltunk, hogy fog-e működni. Várjuk a visszajelzéseket: ha tetszett, megígérjük, hogy máskor is lesz ilyen. :) Másrészt -azt hiszem, ezzel Enique is teljes mértékben egyet ért- most először volt olyan érzésünk, hogy rengeteg kérdés maradt még bennünk. Talán ez a vendégünk késésenek tudható be...vagy annak, hogy a szokásosnál több zenét játszottunk le...vagy a kíváncsiságunknak...vagy a témának... Szerintem Peti is érzi, hogy ennyivel nem szabadul meg tőlünk!
Mindenestre aki szeretné, meghallgathatja a műsort a Rádió Mi egyhetes archívumában. Jövő héten hazájáról, Mozambikról beszélgetünk Ubaldo Langanéval. Hallgassatok minket akkor is!
Technika: 3 alaphangot képes kiadni egy djembe, a legmélyebbet a közepére ütve, a legmagasabbat egészen a peremén tudja megszólaltatni a zenész.
Ritmusfajta: egy 4/4-es és egy 6/8-os, általános ritmussal ismerkedhettünk meg. A felvételeken, amelyeket magával hozott hallhattuk erősen a poliritmikát is- amikor több, másként behangolt djembe egyszerre, párhuzamosan különböző ritmusokat játszik.
Kommunikáció: a szólista különféle jelzésekkel tudja a kísérők tudtára adni, hogy ritmust, tempót változtat. Ezekből is hallhattunk példákat.
Megtanultuk, hogy a legegyszerűbb ritmus a kuku (egy basszus, két lapított és egy magas). Az afrikai zenében poliritmia van, Peti ezért megmutatta a kuku ellenszólamát is. MA különféle ritmusoknak különféle lezárása van. Egy nagyobb dobcsapatban vannak kísérő hangszerek is, melyek közül a legfontosabb a basszust adó hatalmas dun-dunn dobok. Számomra a legviccesebb kiegészítő az, melyet én nemes egyszerűséggel "fémpapucsnak" neveztem el- egyébként a kesen névre hallgat. (Ezt láthatjátok a képen is a djembére szerelve). A live bemutató után Mamady Keita segítségével mélyedtünk el jobban a nyugat-afrikai zenében.
Beszélgettünk a Mesével és Ritmusssal Alapítvány értékes munkásságáról. Ennek ő is tagja, tanára és programszervezője: gyerekeket megcélozva szerveznek színi fellépéseket, nemsokára egy afrikai népmesét állítanak színpadra. Óvodákba, általános iskolákba is járnak zenélni, de hogy az idősebb korosztály se maradjon ki a jóból, Peti djembetanfolyamot tart a Fiatalok Lendületben program keretén belül.
Két tekintetben is külnöleges volt a Djungel-kultúrkalandok eheti adása: egyrészt most volt először live-zenélés a stúdióban. Nagyon kíváncsiak voltunk, hogy fog-e működni. Várjuk a visszajelzéseket: ha tetszett, megígérjük, hogy máskor is lesz ilyen. :) Másrészt -azt hiszem, ezzel Enique is teljes mértékben egyet ért- most először volt olyan érzésünk, hogy rengeteg kérdés maradt még bennünk. Talán ez a vendégünk késésenek tudható be...vagy annak, hogy a szokásosnál több zenét játszottunk le...vagy a kíváncsiságunknak...vagy a témának... Szerintem Peti is érzi, hogy ennyivel nem szabadul meg tőlünk!
Mindenestre aki szeretné, meghallgathatja a műsort a Rádió Mi egyhetes archívumában. Jövő héten hazájáról, Mozambikról beszélgetünk Ubaldo Langanéval. Hallgassatok minket akkor is!
Üdv,
a Dzsungel-lyányok
a Dzsungel-lyányok
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.