HTML

CriticalMass 2008.04.22.

DZSUNGEL- kultúrkalandok

A RádióMI Dzsungel című műsorának blogjára tévedtél; azaz kultúrkalandok Bóna Enikővel és Friedrich Utával. Vendégek és érdekességek a világ minden tájáról, csütörtökönként 16 órától. (Ismétlés vasárnap 14 órakor). Itt az éppen aktuális adásról szóló rövid összefoglalónkat olvashatod, sok illusztrációval. www.radiomi.hu (Szegeden FM 89,9)

Friss topikok

Linkblog

2008.05.19. 10:58 uttam

Mit jelképez a stilizált fallosz a Siva-kultuszban?

Kedves hallgatóink/olvasóink!

Ezúttal szavazásra bocsátottuk a témát: választhattatok, hogy miről szeretnétek többet megtudni. A csekély érdeklődésre való tekintettel egy kompromisszumos megoldás mellett döntöttünk. :) Vendégünk Pál Dániel vallásfilozófus volt, akivel India vallásait jártuk körbe, ezen belül is a saivizmusról és a tantráról volt bővebben szó.

Indiában a vallás teljesen más jelentéssel bír, mint nálunk. Ott nem annyira egy közös hit vagy világnézet, hanem inkább szociális-kulturális közeg, amely meghatározza az emberek mindennapjait- így közvetlenebb a viszony a vallással. Ilyen, hogy hinduizmus, talán nincs is, ezt csak a nyugati ember húzta rá a szubkontinensen megtalálható tanok összességére. Nincsenek jól elkülönült felekezetek (helyette inkább iskolák vannak); nincs olyan rendezőelv, amely alapján ezeket egy kalap alá lehetne vonni. Nincs hindu egyház, nincs egységes hindu kinyilatkoztatás, nincsenek egyházi vezetők.
Az indiai vallás se nem monoteista, se nem politeista. Négy nagy formába tagozódik: a Visnu-hit (más néven vaisnavizmus), a Síva-hit (Saivizmus), a Saktizmus (Sakti=Síva női energiája; a tantra is ide tartozik) és smarta vallásosság, amely szerint a Legfelsőbb számos formában -Ráma, Krisna, stb.- ölt testet. Isten testet öltött formái (az avatárák) sokkal emberközelibbek, így könnyebb hozzájuk viszonyulni.
Síva a hinduizmus egyik legfontosabb istensége, a három nagy isteni forma egyike. (Ahol a nekünk tanított Brahma helyett az idők során a fent említett Sakti vagy Devi -Istennő- lépett be a képbe.) Ő a pusztító, aki a Mindenség idejének lejárátval pusztító táncával megváltja a világot. Mindent felperzsel, még  Brahmát és Visnut is, és ezután a hamuval bekeni testét. (A saivák ezért kenik be szent hamuval a testüket.) Síva egyébként sok szempontból különcnek számít. Aszkéta, családapa, és A tökéletes szerető.
A hinduizmuson belül nagy szerepet kap a szexuális ábrázolás, az indiaiak csak a Viktoriánus korban lettek ennyire prűdek. Síva egyik imádott szimbóluma a lingam, vagyis a stilizált fallosz, ami a yoniban, a stilizált női nemi szervben nyugszik. Ez jelképezi a férfi és a női, vagyis az aktív és a passzív, a nyugvó és a dinamikus, a sötét és a világos kozmikus erőnek az elválaszthatatlan kapcsolatát. Az élethez szükség van egy termékenyítő, fényes szellemi princípumra és egy befogadó, önmagában tehetetlen princímpiumra. (Itt majdnem előtört belőlem a nemlétező feminista énem, de visszafogtam magam! :) Ennek egy további érdekes szimbóluma az arthanárísvara, azaz a félig férfi félig nő isten. Ez azt jelzi, hogy a kettő voltaképpen egy.
A saiva hívőket az "Adidas-jelről" lehet megismerni. Ez Síva hármasságának (teremtés, fenntartás és pusztítás) jelképe: három párhuzamos csík, melyet a testükre felfestenek, szent hamuból - és ezáltal átveszik az istenség energiáját. Vannak olyanok, akiknek testüket hamu (csak és kizárólag hamu!) borítja: ezeket az aszkétákat Nágáknak nevezik.

Egy templomban az antropomorf ábrázolások a külsö részekben találhatóak, a stilizált nemi szervek csak a legbelsőbb szentélyekben találhatók. A lingának hatalmas szimbolikája van, a férfi-női princípium ennek csupán leegyszerűsítése. Vannak olyan lingák, amelyekre mindenféle trükkös technikával folyamatosan vizet locsolnak. Dani elárulta, hogy a linga a yoniban felhevül, és ezt kell vízzel lehűteni. (Persze ezt is szakrális értelemben tessék érteni- ez az aszketikus önsanyargatás, az önmegtartóztatás heve. :) Ez a hevület gyakran fényként jelenik meg (jyotir linga).
A lingát különféle szertartásokkal övezik (pooja), kényeztetik, tejben vajban fürösztik- szó szerint.  Számos egyéb szertartás létezik, ezekről talán egy másik műsorban még beszélünk. A legfontosabb, hogy a hívőnek az egész élete, minden cselekedete egy felajánlás legyen.
A tantrikus szertartások annyiban különösek, hogy pont a tiltott dolgokat ajánlják fel: ezek a hús, a hal, az afrodiziákum, az alkohol fogyasztása, illetve a rituális szex. Ez természetesen nem egy orgia, hanem egy hosszú felkészülés (önmegtartóztatás) megkoronázása. Nem pillanatnyi élvezet, hanem egy átszellemült gyakorlat. Ezeknek a szertartásnak is az a lényege, h megmutassa, hogy a hétköznapi hinduknak szentségtelen dolgokban is ott van a szentség- csak meg kell találni benne.
Az hangtárból sajnos már lemaradt az egyik kedvenc számom, amit a végén lejátszottunk - de majd sort kerítünk erre is. :) Hallhattunk viszont Daksiná murtihoz, Sívának egy különleges, "dél felé néző" formájához szóló, Sankarának tulajdonított himnuszt. Ha érdekel, klikkelj az archívumunkra. Sikeres vizsgákat azoknak, akik most velünk együtt nehéz heteknek néznek elébe!
Üdv,
a Dzsungel-lányok

Szólj hozzá!

Címkék: vallás india dzsungel tantra rádiómi djungel saivizmus linga síva


A bejegyzés trackback címe:

https://dzsungel-kulturkalandok.blog.hu/api/trackback/id/tr73476502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása